Proiectarea
demersului didactic este o activitate desfasurata de profesor menita sa
anticipeze etapele si modalitatile de organizare si de desfasurare concreta a
procesului instructiv-educativ. Proiectarea demersului didactic pentru o
disciplina presupune:
1. studiul programei
scolare;
2. planificarea
calendaristica;
3. proiectarea unitatilor
de învatare;
4. proiectarea activitatii
didactice (a lectiei).
Pentru
realizarea unei proiectari didactice corecte, profesorul trebuie sa raspunda la
o serie de întrebari:
• Ce voi face?
• Cu ce voi face ?
•
Cum voi face ?
• Cum voi sti daca am realizat ceea ce
mi-am propus ?
Raspunsul la aceste întrebari reprezinta
de fapt, o conturare a etapelor proiectarii activitatii didactice.
1.
Stabilirea obiectivelor educationale.
Obiectivele
educationale sunt elementele cele mai importante în realizarea proiectarii didactice.Acestea
sunt precizate în programele scolare, programe ce sunt caracterizate ca
documente oficiale si obligatoriu de parcurs. Profesorii trebuie sa aiba în
vedere, în primul rând, obiectivele care circumscriu trunchiului comun, partea
obligatorie a programei scolare .
.
2.
Selectarea si organizarea continuturilor de învatare.
Aceasta etapa consta în selectarea si organizarea continuturilor în
concordanta cu obiectivele educationale urmarite. Plecând de la identificarea
unitatilor de învatare trebuie delimitat, stabilit si ordonat unitatile
structurale (capitole, subcapitole, lectii). De asemenea, trebuie sa se tina
seama de subiectele pentru fiecare lectie, prelucrând si ordonând logic
notiunile în concordanta cu posibilitatile de asimilare ale elevilor si
cerintele demersului educational.
3.
Alegerea strategiilor de predare-învatare.
Strategiile de predare-învatare privesc modul de
organizare si conducere a actului didactic prin concordanta si îmbinarea
eficienta a continutului învatarii cu metodelor de învatare, cu mijloacele
didactice, cu formele de organizare a procesului instructiv-educativ în vederea
atingerii obiectivelor propuse. La alegerea strategiilor didactice trebuie sa
se tina cont de specificul disciplinei, de particularitatile de vârsta ale
elevilor, precum si de tipul de lectie abordat.
4.
Stabilirea metodelor si tehnicilor de evaluare.
Reprezinta partea finala a demersului de proiectare didactica prin care
profesorul va masura eficienta întregului proces instructiv-educativ.
Proiectarea demersului evaluativ va avea în vedere momentul în care se
realizeaza evaluare (la începutul procesului de predare-învatare, pe parcursul
derularii sale sau la sfârsitul demersului), dar si metodele si tehnicile de
evaluare. Proiectarea modulului de realizare a evaluarii va avea ca finalitate
asigurarea unui feed-back de calitate atât pentru elevi, cât si pentru cadrul
didactic, care, pe baza prelucrarii informatiilor obtinute, îsi vor regla modul
de desfasurare a demersului didactic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu