sâmbătă, 9 mai 2015

ETAPELE REALIZARII UNUI PLAN DIDACTIC DE SUCCES



Proiectarea demersului didactic este o activitate desfasurata de profesor menita sa anticipeze etapele si modalitatile de organizare si de desfasurare concreta a procesului instructiv-educativ. Proiectarea demersului didactic pentru o disciplina presupune:

                     1. studiul programei scolare;
                     2. planificarea calendaristica;
                     3. proiectarea unitatilor de învatare;
                     4. proiectarea activitatii didactice (a lectiei).


Pentru realizarea unei proiectari didactice corecte, profesorul trebuie sa raspunda la o serie de întrebari:
  Ce voi face?
  Cu ce voi face ?
  Cum voi face ?
Cum voi sti daca am realizat ceea ce mi-am propus ?
















Raspunsul la aceste întrebari reprezinta de fapt, o conturare a etapelor proiectarii activitatii didactice.


1.  Stabilirea obiectivelor educationale.

Obiectivele educationale sunt elementele cele mai importante în realizarea proiectarii didactice.Acestea sunt precizate în programele scolare, programe ce sunt caracterizate ca documente oficiale si obligatoriu de parcurs. Profesorii trebuie sa aiba în vedere, în primul rând, obiectivele care circumscriu trunchiului comun, partea obligatorie a programei scolare .
.

2.  Selectarea si organizarea continuturilor de învatare.

            Aceasta etapa consta în selectarea si organizarea continuturilor în concordanta cu obiectivele educationale urmarite. Plecând de la identificarea unitatilor de învatare trebuie delimitat, stabilit si ordonat unitatile structurale (capitole, subcapitole, lectii). De asemenea, trebuie sa se tina seama de subiectele pentru fiecare lectie, prelucrând si ordonând logic notiunile în concordanta cu posibilitatile de asimilare ale elevilor si cerintele demersului educational.

3.  Alegerea strategiilor de predare-învatare.

            Strategiile de predare-învatare privesc modul de organizare si conducere a actului didactic prin concordanta si îmbinarea eficienta a continutului învatarii cu metodelor de învatare, cu mijloacele didactice, cu formele de organizare a procesului instructiv-educativ în vederea atingerii obiectivelor propuse. La alegerea strategiilor didactice trebuie sa se tina cont de specificul disciplinei, de particularitatile de vârsta ale elevilor, precum si de tipul de lectie abordat.

4.  Stabilirea metodelor si tehnicilor de evaluare.
           
           Reprezinta partea finala a demersului de proiectare didactica prin care profesorul va masura eficienta întregului proces instructiv-educativ.
           Proiectarea demersului evaluativ va avea în vedere momentul în care se realizeaza evaluare (la începutul procesului de predare-învatare, pe parcursul derularii sale sau la sfârsitul demersului), dar si metodele si tehnicile de evaluare. Proiectarea modulului de realizare a evaluarii va avea ca finalitate asigurarea unui feed-back de calitate atât pentru elevi, cât si pentru cadrul didactic, care, pe baza prelucrarii informatiilor obtinute, îsi vor regla modul de desfasurare a demersului didactic.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu