luni, 22 iunie 2015

INTEGRAREA TEHNOLOGIILOR WEB 2.0 IN INVATAMANTUL PREUNIVERSITAR



            Mediul virtual, ca formă de manifestare a tehnologiei moderne, ia amploare în şcoala românească, facilitând accesul la informaţie şi comunicarea. Copiii  sunt familiarizati  cu modul de lucru şi facilitatile oferite de mediile virtuale datorita automatizarii, robotizarii, cibernetizarii pe  scara larga a proceselor economice. În plus,  metodele traditionale nu mai sunt atractive pentru copiii care participa în reţele virtuale diverse de tipul: Facebook, Hi5, WhatsApp, Skype, Twitter, Youtube, Yahoo, Bloguri, Wiki-uri, etc., activitati care nu au legatura cu sarcinile scolare (socializare, divertisment etc.), dar reprezinta totusi un important instrument de sprijin pentru realizarea temelor si proiectelor scolare prin ceea ce ofera:informare,documentare,comunicare,dezvoltare.
           Astfel, invatarea trece dincolo de sala de clasa și înglobeaza tehnologii complexe, iar mediile virtuale permit profesorilor sa-şi largeasca granitele creativitatii in procesul de predare-invatare-evaluare pentru a stimula imaginatia elevilor şi pentru a facilita transferul achizitiilor invăţării in viata de zi cu zi. Profesorul nu mai este doar furnizor de cunoştinţe, ci şi furnizor de resurse didactice, expert în a pune întrebări (nu numai în a da răspunsurile corecte),  devine mentor, mediator, membru al grupului de studiu, acorda o mai mare importanţă stilurilor de invăţare ale elevilor, utilizează strategii didactice care promovează centrarea pe elev şi formarea capacităţilor de gândire de nivel superior. Nici elevii nu mai sunt nişte receptori pasivi, ci devin creatori ai propriului bagaj de cunoştinţe şi  devin responsabili de propriul proces de invăţare.         
             Datorită elementului de noutate reprezentat de factorul tehnologic, de resursele inovative de tip  Web 2.0, elevii sunt stimulați să se implice mai mult în procesul de învățare, ceea ce are în timp un impact pozitiv asupra performanţelor şcolare ale acestora, având potenţialul de a reduce rata abandonului şcolar. Materialele vizuale interactive şi sursele adiţionale de informaţii oferite de internet vor spori angajamentul elevilor. Utilizarea resurselor de tip Web 2.0 permite totodată adaptarea disciplinelor în funcţie de competenţele elevilor, sprijinind învăţarea personalizată şi individualizată.

·        BLOGUL   
    Blogul reprezintă o publicaţie web ce conţine texte, imagini, secvenţe video, link-uri şi altele, în scopul de a transmite informaţii, de a împărtăşi impresii şi de a relaţiona cu diverse persoane sau instituţii .
Utilizarea blogului în scop educativ prezintă avantaje:
-este un mijloc eficient de comunicare;
-combină tipurile de învăţare formală, informală şi nonformală;
-încurajează munca în echipă;
-se realizează un feedback eficient;
-materialele postate sunt la îndemâna elevilor acestia putand participa activ la adăugarea de cunoştinţe şi informaţii;
-elevii îşi pot publica liber gândurile şi pot face comentarii;
-informaţiile, descoperirile, reflecţiile, şi feedback-ul care circulă pe blog încurajează munca de cercetare.

·        APLICAŢA WIKI
                Aplicaţia wiki reprezintă un mecanism de sprijin în pregătirea şi realizarea materialelor didactice, evaluarea şi analiza evoluţiei elevilor, elaborarea prezentărilor informative, dezvoltarea de proiecte în parteneriat cu alte unităţi de învăţământ.
            Un wiki este o colecţie de pagini web proiectat pentru a permite oricui accesul liber pentru a adăuga sau schimba conţinutul, utilizând un limbaj de marcare simplificat. Această aplicaţie constituie o experiență pozitivă de învățare cu ajutorul unei tehnologii cunoscute și îndrăgite, Internetul, mai ales în cazul educației la distanță în care lipsește interacțiunea față-în față. Oferă posibilitatea studiului individual și desfășurarea de activități educaționale în ritm propriu.

·        FLICKR
         Este unul dintre serviciile web 2.0 cele mai utilizate şi mai populare, folosite de bloggeri pentru a posta fotografii. Această aplicaţie permite stocarea fotografiilor digitale şi a clipurilor video şi utilizarea lor ulterioară.
          Acest serviciu oferă un mediu extrem de flexibil şi atractiv pentru crearea de proiecte educaţionale. Un grup de elevi din aceeaşi unitate sau şcoli diferite, pot realiza proiecte tematice, utilizând Flickr, aplicaţia fiind un excelent mediu de colaborare şi de urmărire a noutăţilor.
          Cadrele didactice pot utiliza această aplicaţie în educaţia continuă, ca un mijloc atractiv de a transmite informaţii şi de a relaţiona cu elevii.
           Flickr poate constitui o resursă educaţională, utilizată în procesul instructiv - educativ: o imagine complexă poate fi însoţită de note explicative sau de descriere;  pot fi deschise discuţii tematice; elevii pot adăuga comentarii, note; se poate realiza o colecţie de fotografii tematice, ce pot fi folosite ca portofoliu de evaluare.         

·        FACEBOOK
             În acest moment facebook este una dintre cele mai răspândite rețele sociale din lume şi face obiectul unei controverse privind respectul vieţii private a utilizatorilor.
            In cazul procesului instructiv – educativ profesorul/dirigintele poate crea grupuri pe fiecare clasă şi poate transmite informaţii, fişe de lucru, comentarii, anunţuri, poate primi întrebări de la elevi (reducând consumul de hârtie, tuş de imprimantă). De asemenea, el poate comunica cu elevii şi cu părinţii acestora, poate transmite informaţii private privind situaţia şcolară a elevilor, disciplina, absenţele, etc;
              In cadrul proiectelor educative şcolare şi extraşcolare se pot realiza şi posta albume de fotografii, se poate transmite programul de activităţi, etc.; Dependenţa de Facebook a elevilor poate fi speculată de profesor pentru a face mai atractivă transmiterea de informaţii la disciplina predată.

              In consecinta utilizarea mediilor virtuale educationale, desi au si dezavantaje (cum ar fi comunicarea reala),  sunt benefice pentru orice persoana care este interesata de dezvoltarea și imbogatirea performantei sale profesionale. Cu siguranta, mediul virtual va schimba treptat,treptat fata invatamantului romanesc.
                                      
                                        ANALIZA SWOT                
A UTILIZARII APLICATIILOR WEB 2.0
PUNCTE TARI
PUNCTE SLABE
-  Încurajeaza capacităţile de comunicare, aceasta fiind rapidă şi fără costuri mari ;
-  se poate comunica în timp real;
-  favorizeaza învăţarea la distanţă într-un mediu educaţional evolutiv şi bazat pe colaborare;
-  îmbină metodele didactice tradiţionale cu metode bazate pe mijloace IT;
-  creşte performanţele individuale ale elevilor;
-  se mută accentul de la acumularea de cunoştinţe către acumularea de aptitudini şi competenţe practice necesare atingerii scopului învăţării;
-  elevii pot realiza singuri un experiment virtual;
-  învăţarea, consolidarea cunoştinţelor şi evaluarea, se realizează mult mai atractiv decât prin metodele clasice
-  duc la dobândirea de către elevi a unor competenţe  de bază si la îmbunătăţirea accesului la tehnologie
-  dezvolta capacităţile de analiză, sinteză, aplicare, transfer, argumentare ale elevilor
-  dezvolta spiritul de cooperare şi competiţie
-  promoveaza  invatarea active si duce la formarea deprinderii de ascultare active;

-  este necesar accesul la Internet şi la un calculator cu softuri actualizate;
-   atât profesorul cât şi elevii trebuie să aibă cunoştinţele necesare utilizării aplicaţiilor Web 2.0; (nivelul competentelor digitale este scazut, la noi, comparativ cu mediile europene)
-  Tehnologiile Web 2.0 sunt insuficient cunoscute sau utilizate cu greutate din pricina lipsei de flexibilitate şi perfecţionare a cadrelor didactice
-  Continuturile de invatare sunt bazate mai mult pe memorare, volum mare de noţiuni, concepte, capacitaţi reduse de adaptare la lumea exterioară
-  Materiale disponibile în format digital (cărti, teze, articole, reviste etc.) sunt insuficiente
-  Lipsa unei abordări coerente pentru sustinerea formării continue şi în timpul vieţii adulte
-  Infrastructura din şcoli insuficientă sau depăşită
-  induc o stare de oboseală datorită izolării prelungite, posibilităţile de interacţiune umană fiind reduse;

OPORTUNITĂŢI
AMENINŢĂRI ŞI CONSTRÂNGERI

-  Dezvoltarea competentelor digitale, dezvoltare personala prin studio individual
-  Programe nationale si internationale de finantare in domeniul educatiei si utilizarii tehnologiilor Web 2.0, cercetarii, dezvoltarii, culturii
-  Dezvoltarea infrastructurii de acces la internet in România
-  Intensificarea colaborării  între şcoli
-  Utilizarea tehnologiilor Web 2.0 contribuie la formarea unei imagini globale asupra problemei abordate
-Elevii sunt motivaţi pentru participarea activă la sarcină
-  Dezvoltă capacităţi de autoorganizare şi autocontrol
-  Dezvoltă capacităţi de inter-evaluare şi autoevaluare

-  nu se poate coordona conţinutul şi calitatea materialelor postate sau limbajul folosit;
-  nu se poate verifica dacă elevul a realizat singur tema sau portofoliul;
-  atenţia elevilor poate fi distrasă de la scopul urmărit prin accesarea altor site-uri, reţele de comunicare, chat sau chiar jocuri;
-  conexiune slaba la internet
-  Lipsa de claritate privind modalităţile de formare iniţială şi continuă a cadrelor didactice
-  Risc crescut de subiectivitate în apreciere, în absenţa unor criterii de evaluare clare
       

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu